click2

Monday, January 30, 2012

recipe: mee hongkong

ok puan2 & tuan2
ari ni nak kongsi resipi cket
recipe turun temurun
iaitu mee hongkong
so bile de request ni yg nak kongsi sikit resipi ni...

okay lapar dh tgk gambo ni..huhu
senang jek wat die.
campak & campak jek
bahan2 yang kite perlukan

bwg merah& bwg putih dtumbuk
udang,sotong,fishcake
daging & tulang yang diperap ngn bwg merah,
bwg putih n lada sulah biarkan dlm 2jam or stu malam
then direbus
syur sawi /cauliflower/carrot
tomato sos & sos tiram
tomato
mee kuning
lada sulah
lada merah /lada hijau untuk lada jeruk
garam secukup rasa

ok..bile bahan tu dh ready
tumiskan bwg merah dan bwg putih
bile dh wangi masukkan udang, stong, fishcake
dan daging n tulang klo nk...
ermm letakkan sos tomato ngn sos tiram
letakkan air rebusan daging
tunggu sampai mendidih
masukkan syur yg keras2 dulu
(batng sawi, cauliflower dan karot)
then,masukkan mee
kemudian letak la syur2 yg blom letak td
letak garam secukup rase
kalo nk pekat boleh letak tepung jagung cket bancuh ngn sostiram
xletak pon xpe
then agak2 mee dh masak
ley tutop api an taraaa
dah siappp
sng jek kan..die mcm mee sup jek
cume pekat n sdp dimakan pns2
siap dh..sdp dimakan dgn lada jeruk or cili padi kicap
bru kickkkk

selamat mencuba
:-)






Sunday, January 22, 2012

Setahun Pemergiannya....

telah kembali ke Rahmatullah pada
HARI AHAD 23 JANUARI 2011 (bersamaan 18 SAFAR 1432)

pejam celik pejam celik
sudah genap setahun mak pergi meninggalkan kami sekeluarga
setahun juga la berlalunya hari2 tanpa kehadirannya,
kegembiraan, kesedihan , kepiluan, cabaran dan dugaan
harus ditempuhi dan dijalani tanpanya.
hanya tuhan yang tahu apa yang dirasai
mungkin secara fizikal orang nampak
yang kite ni kuat untuk menghadapi semue ini
mungkin dah cukup dewasa untuk menempuhinya
tetapi hakikatnya kehilangannya merupakan
kehilangan yang x kan dapat diganti dengan sesiapa
kehilangan yang menyelubungi hati ini
kesedihan yang hanya hati mengetahuinya
kerinduan yang mendalam
dan tak dapat ditafsirkan dengan kata-kata
hanya doa yang mampu dikirimkan
untuk kebahagiaan mak di sana..

gambar2 yang menjadi tatapan dikala rindu dan sedih

tetapi hidup harus diteruskan
dan alhamdullillah, bersyukur dengan kehidupan sekarang
menempuhi alam pekerjaan,
menjadikan diri dewasa untuk menempuhi hari-hari mendatang
semoga tuhan memberkati hari-hari
yang bakal ditempuhi
dan doa untuk permudahkan segalanya

Semoga Arwah Mak tenang di sana
Al-Fatihah





Friday, January 20, 2012

I like You

Special Quote for Special Friend


Dear Mr A

I don't know why you are so special to me?
why I like you? Why I care for you? Why I always think of you?
but one thing for sure I know that my life won't be like this without you!

Before I met you I never knew what it was like
to be able to look at someone and smile for no reason.

live life to the fullest
love the people who care about u
forget about the ones that dont
take chances & realize that nothing
in life never comes easily


I like U
Thanx for ur time
xoxo





Thursday, January 19, 2012

chicken pox lagi...

pic kat atas sekdar gambar hiasan
tp muke ak lg trok drp ni...
so dpt bygkan x betapa hodohnye muke
ak yg mmg hodoh ni...hehe

salam. hari ni nak share sikit info pasal chicken pox
x abis2 ngan chicken pox kan
yelah selagi penyakit durjana ni masih ditubuhku
slagi tu la chicken pox ni sentiase disebut2

ingatkan bile duk umah... berehat sbb sakit
x stress, rupenye duk umah pon stress gak
pikirkan bile la nak baik chicken pox kat bdan ni
dah sapu ubat, dah makan ubat,
dah pantang makan, dah terlebih rehat puas2
pon mcm tu gak.bdn jap pns jap sjuk
.maybe amek mase sikit nk baik kot
yang x thn tu bile tgk muke sndri kat cermin
alahai sedihnyee oiii


kalo orang lain risau ,
tuan badan pon sndri rimas dengan keadaan ni
dh x sabar nak kembali bekerja
nak kuar drpd kuarantin
nak makan sme favorite food
tp nak wat cam ne
nak x nak kene redha dengan keadaan diri ni
kalo bley ak pon x nak kene penyakit ni
ak pon x nak mc smp due minggu
11 hari mc,
tp doc sndri x bg ak untuk bekerja
die kate ak msih lemah nak bekerja
and bergerak byk...
haihh nasib badan..
tp ak terime ni sebagai dugaan Allah..
dah x peduli dah org nak ckp pe
orang yang x kene pada diri sendri
mmg bley bercakap pot pet pot pet
(rimas ngn certain org yg pk ak ni wat2 sakit
nak dtg jumpe la tgk muke ak ni hah
penuh polka dot...)

malas nak ckp byk
ok...ni ade sikit info tntg chicken pox
info bergune pasal chicken pox ni
untuk2 sape yg terkene ke..
ley sharing2





Monday, January 16, 2012

share: rahsia diet ikut jenis darah

diet x berjaya? mungkin ley cuba
diet ikut jenis darah masing2

Darah terdiri daripada empat jenis iaitu A, B, AB, dan O.

Diet Untuk Golongan Darah 'A'


Dr. Peter J.D'Adamo menyatakan pemilik jenis darah A mengambil diet vegetarian

dengan pengambilan makanan yang mengandungi lektin yang sedikit.

Ini kerana jika kandungan lektin diambil dalam kuantiti yang banyak akan mengakibatkan masalah perut.

ape tu lektin ?

protein mengikat sel tubuh pada glikoprotein dan glikolipid yang terekspresi pada permukaan sel, khususnya pada molekul glukosanya; dan memiliki kemampuan untuk membuat sel tersebut menggumpal.

golongan individu yang memiliki jenis darah A menghasilkan kandungan lendir lebih banyak berbanding jenis darah lain.

Keadaan ini menimbulkan risiko terhadap jenis penyakit jenis alahan seperti asma, infeksi telinga dan gangguan pada saluran pernafasan. Selain itu sumber makanan berasaskan haiwan seperti ikan dan ayam boleh diambil tetapi dalam kuantiti yang terbatas.

Individu dengan jenis darah ini juga dianjurkan mengambil susu yang telah melalui

proses penapaian seperti susu masam, krim tanpa lemak, keju alami, telur dari jenis organik

atau ayam kampung (dalam jumlah terbatas), lemak (dalam jumlah terbatas, kekacang dan bijirin dan susu kacang soya.

Individu darah jenis ini perlu mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan dalam kuantiti yang banyak.

Makanan yang harus dihindarkan adalah hidangan laut berwarna putih seperti ikan siakap putih, cumi-cumi, daging lembu, daging salai, susu, keju hasil olahan industri, kacang merah, roti, kuih-muih, kek, kentang, mangga, betik, jeruk, pisang, minyak jagung dan minyak kacang tanah.

ok yang kene kurangkan la yg sme favorit fodd..makk aihhh

cabaran niii

Ciri khas individu jenis darah A:

Memiliki sistem pencernaan yang sensitif

Perlu menghindari makanan yang daripada produk susu dan daging

Dianjurkan menjadi vegetarian atau mengambil makanan berkadar karbohidrat tinggi, namun rendah lemak

Mengurangkan stres dengan bermeditasi, atau berolahraga

Cukup beristirehat

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan: Air putih dicampur jus limau nipis dan oat

Snek: Jus anggur / kopi

Makan Tengah Hari: Salad dan roti gandum satu potong serta teh herba

Snek: Kuih beras dua potong dan teh hijau

Makan Malam: Pasta tanpa daging campur brokoli, yoghurt dan teh herba


Diet Untuk Golongan Darah 'B'

darah jenis B lebih fleksibel.

golongan jenis darah ini menghindari makanan beku atau makanan dalam tin

manakala sangat menganjurkan makanan berasaskan susu yang memiliki kandungan karbohidrat yang tinggi.


Ciri khas golongan darah B:

diet dengan berbagai-bagai variasi makanan, namun perlu menghadkan pengambilan daging.

Disarankan mengambil makanan dan minuman berasaskan susu untuk meningkatkan sistem imunisasi badan.

Olahraga yang sesuai dilakukan adalah berenang, bermain tenis, berjalan kaki dan bermeditasi.

Untuk mengatasi stres, disarankan memiliki hobi dan aktiviti berasaskan kreativiti.

Pemilik golongan darah B sangat mudah terhadap penyakit berkaitan imunisasi dan serangan virus, mereka disarankan agar mengambil sayuran hijau yang kaya magnesium dalam kuantiti yang banyak.

Makanan yang dianjurkan adalah daging lembu, kambing kibas, arnab, ikan laut, semua produk susu kecuali 'blue chesse' dan aiskrim, telur ayam organik dan ayam kampung, minyak zaitun, beras merah, beras putih, makanan berasaskan beras dan buah-buahan.

Manakala makanan yang perlu dikurangkan pengambilannya adalah ayam, ketam, udang, kerang-kerangan, telur puyuh, telur itik, minyak bijan, minyak jagung, minyak biji matahari, minyak kacang tanah, minyak soya, kelapa, santan, soya, kacang tanah, biji bunga matahari, biji labu, bijan, kacang pistacio, tempe, tauhu, kacang merah, makanan berasaskan gandum, mi segera, beras pulut, jagung, lobak, tomato dan jagung.


Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan: Bijirin dan buah pisang beserta segelas susu tanpa lemak

Snek: Jus anggur

Makan Tengahari: Sepotong dada ayam dan dua potong roti beserta salad dan teh herba

Snek: Jus limau/yogurt dan teh herba

Makan Malam: Sepotong ikan salai, sayur rebus, buah-buahan segar dan teh herba

Diet Untuk Golongan Darah 'AB'

Pola makan pemilik golongan darah AB adalah gabungan antara pola makan golongan darah jenis A dan B.

Penyakit yang berisiko dijangkiti adalah sinus, infeksi telinga, dan gangguan saluran pernafasan.

Pengambilan jenis makanan yang dianjurkan adalah hidangan laut, semua jenis telur (kecuali telur itik), susu fermentasi (melalui proses penapaian), minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak kacang tanah, kacang tanah, semua jenis sayuran kecuali jagung, taugeh dan cendawan dan semua jenis buah-buahan kecuali jeruk.

Golongan daripada jenis darah ini, harus menghadkan pengambilan daging lembu, udang dan ikan laut, susu dan semua produk susu serta daging yang diproses.

Makanan berasaskan kekacang pula perlu diambil dalam kuantiti sedikit.

Kurangkan pengambilan berasaskan gandum seperti roti, kek, kuih-muih dan pasta.


Ciri khas individu jenis darah AB:


Memiliki sistem pencernaan yang sensitif

Disarankan untuk mengambil makanan dalam kuantiti sedikit tetapi kerap

Untuk lebih bertenaga olahraga pada setiap pagi digalakkan

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan: Air limau nipis, jus anggur, roti dua potong beserta satu potong keju

Snek: Yogurt

Makan Tengahari: Dada ayam empat hirisan, salad, dua biji buah plum dan teh herba

Snek: Kek keju dan teh herba

Makan Malam: Omelet dan salad buah serta kopi


Diet Untuk Golongan Darah 'O'

pemilik darah jenis O lebih banyak mengambil makanan berprotein tinggi, mengikut diet rendah karbohidrat dengan pengambilan ikan atau daging (kecuali daging yang diolah) serta sayur-sayuran yang banyak, telur dan kacang namun menghindari produk susu dan gandum.

Beliau turut menyarankan agar pemilik darah jenis ini menghadkan pengambilan buah-buahan. Pemilik darah jenis O harus menghindari semua jenis bijirin, pasta dan nasi. Dr. Peter J.D'Adamo turut menyenaraikan jenis makanan yang perlu dihindar seperti sayur brokoli, sawi, taugeh, terung, cendawan, dan kentang.

Bagi pemilik darah jenis ini, telur, susu, gandum dan kekacang tidak diperlukan memandangkan tubuh telah mendapat khasiat daripada sumber daging.

Hindari jeruk kerana ia mampu mendatangkan keracunan usus kepada golongan darah jenis ini.


Ciri khas golongan darah O:

Memiliki sistem imunisasi tubuh yang lebih tinggi berbanding golongan darah jenis lain

Mudah mengadaptasi berbagai makanan

Untuk mengatasi tekanan, disarankan melakukan aerobik

Dianjurkan untuk mengambil makanan berprotein tinggi dan rendah karbohidrat, seperti daging, buah-buahan, ikan, sayuran

Berisiko terkena radang dan kerosakan organ seperti arthritis jika makanan yang diambil tidak bersesuaian

Menu diet yang dianjurkan:

Sarapan: Dua potong roti bakar lapis mentega dan sebiji pisang

Snek: Teh herba

Makan tengahari: Sepotong daging panggang, salad bayam dan epal

Snek: Sepotong kuih

Makan Malam: Sepotong daging lembu dan asparagus yang direbus, kentang rebus, buah-buahan dan teh herba

Hasil kajian yang dilakukan oleh Dr. Peter J.D'Adamo ini adalah suatu yang baru dan masih terdapat pertikaian daripada pakar pemakanan. Justeru, tidak melihat kepada jenis darah, apa yang lebih utama adalah mengamalkan pemakanan yang sihat.

Pemakanan sihat hakikatnya adalah mengenai memenuhi keperluan pemakanan harian dan pada masa yang sama, mengelakkan kekurangan atau berlebihan zat yang boleh menyumbang kepada risiko penyakit yang berkaitan dengan pemakanan tanpa mengira jenis darah individu.

Ia meliputi membuat keputusan yang bijak tentang apa jenis makanan yang harus dimakan dan bagaimana mengamalkan tabiat makan yang sihat.

Justeru, terpulanglah kepada anda sama ada ingin mengadaptasi saranan Dr. Peter J.D 'Adamo ataupun tidak.






Two weeks MC

i just went back from clinic
and receive MC for one more week
so two weeks mc for chicken pox
doc said that i'm still weak to perform my job
and afraid that virus might affect others ..
and I would like to thanx to my supervisors and colleague
for their concern..
sorry for the inconvenience


and now i should take a good rest..
no need to worry bout work....
ample time to rest and fit again for work
and get back to track

doc advice me to get enough rest
and release stress
sometimes stress will affect your immune system
and cause illness
:> doc ni cam tau2 jek ak stress
rasenye stress ni plg teruk smp
mcm2 penyakit keluar..
ingat study tu stress
kerje sbnarnye 100x lg stress okayy...

memandangkan cuti lame, otak ak ni duk pikir
cam nak turun kl dan berjimba with my kazen
ermmm mcm idea yg bijak tu kn...
:')



Saturday, January 14, 2012

aku bersahaja-taufik batisah & rossa

i sure u guys will love it...
and now I'm addicted to it..
so just listen and enjoy...

Aku bersahaja by Taufik Batisah & Rossa

Bisakah ku menggapai bintang yang bersalut indah,
Bisakah ku menebak masa cintakan tercipta,
Bisakah ku huraikan segala misteri dunia,
Bisakah ku mengucap cinta untuk selamanya

Inginku pupuskan segala tanda tanya yang terbelenggu di jiwa,
Sulitkah mahuku cuma untuk mengucapkan cinta

Aku bersahaja,
kamu yang luar biasa,
Bukan syurga yang kupinta,
Hanya secebis cinta yang terbazir didunia,
Aku bersahaja,
Menanti di tebing sana,
Haus tak terarah,
Hanya satu yang ku pinta,
Seteguk air cinta,

Bisakah ku huraikan segala misteri dunia
Bisakah ku mengucap cinta untuk selamanya

Inginku pupuskan segala tanda tanya yang terbelenggu di jiwa,
Sulitkah mahuku cuma untuk mengucapkan cinta,

Aku bersahaja,
kamu yang luar biasa,
Bukan syurga yang kupinta,
Hanya secebis cinta yang terbazir didunia,
Aku bersahaja,
Menanti di tebing sana,
Haus tak terarah,
Hanya satu yang ku pinta,
Seteguk air cinta...




p/s: duet song from my both favorite artists

loveee

Monday, January 9, 2012

emas di kg melayu


sekarang kecoh satu nusantara
kg melayu ade emas
hahahaa.. x lame lg
OKB la orang2 kat kg ni..
just joking

xtau kebenaran cte ni
tp abah dgr pon dr kwn die
kalo tipu kwn die tu, maka tipu la cte ni

mase adun wat perasmian ari tu
katenye diorang de amek tanah untuk
timbus ke ratakan kwasan tu
so org yg bernasib baik jumpe emas tu
bile si dia ni kemas2 khemah lpas
dah abis majlis perasmian tu
so suluh punya suluh skali emas la
rupenye tanah tu dicilok
dr kuari mne tah..

tu yg skrg tempat tu mcm pesta
muda mudi
ramai org dtg dr jauh2 nk
sbuk2 cr emas gak..
lagi la dh kuar kat tv pasal hal ni
makin la ramai kan...


p/s: bgus gak kalo tbe2 emas turun dr langit ke..
xyah kerje setahun...hahahahaha



Friday, January 6, 2012

chicken pox due

4/1/12

time mlm tu dh gegel2, ingt sbb x ckop mkn
g oder char kueh teow stu..
mkn due sudu x lrt nk mkn..
bdn pns dmam ni..g taler panadol
pastu tdo

5/1/12

gagahkn dii gak dtg ofis
sbb kpale dh terbyg2 nk g mkn asm pds
ngn bdk2 office pdahal
tekak dah membengkak
sempat lak blek umah amek buah pulasan
petik2 cm kbun sndri......
balek office, bdn dh letih blek
sowang2 tgor nape jerawat ko ni
mkin menjadi2 jwb ngn dowg
biase la stress muke pon jahanam
smp ptg x gi tgk cermin sbb busy nye psl

6.30 ptg
bru chow blek, smp umah tgk
muke kat cermin amek ko...
ape jadahnye sme ni
dah mngis2 ak..adoiii ingt dh kne time kcik
xley kne lg kn....


then shoot tros g klinik bio succinas
pumpampumpum pam
doc kate chicken pox, sbb terkene virus
die kate ubt virus tu mhl..ak pon angguk jek la
sbb rawatan eczema pon mhl. tp baik
skali kne byr rm235
amek koooo..
nseb bwk duit lbh
n dpt mc dr 6/1 smp 13/1
seminngu lbh cuti kt umah
kene kuarantin..
and skarang x sanggup tgok muke
kat cermin...dh mcm hantu bintikkk
ni la wad kelas pertama yg sy telah menangi
pakej percutian
7hari 6 mlm di kg melayu majidee....


doakan sy cepat sembuh ya...
dugaan Allah di tahun baru...
semoga cepat sembuh..